Pokusy o podfuky – jak PlaCla inzerenty chrání?

Článek napsal Václav Bartoš dne 12.6.2018 . Zařazeno v kategorii Tipy a triky

Na straně blogerů se setkáváme v drtivé většině s profesionalitou a vstřícností. Pryč jsou doby, kdy inzerent musel sedm dní čekat, aby bloger sedmý den na blog zavěsil prázdný článek se vzkazem: „Článek dokončujeme, hned tu bude celý“. Přičemž na dodání čekal inzerent další čtyři dny, takže skoro dva týdny. Zdolali jsme stohy výmluv, že rychlejší dodání článku bude znamenat nižší kvalitu. Naopak jsme přišli na to, že ti nejlepší blogeři píší články do několika málo hodin. Neprokrastinují a své práci se věnují naplno. Inzerenty služby PlaCla si už blogeři netroufají nechávat čekat. Podobně jako jim nenalévají podmíráky – nepíší kratší texty, než uvádí zadání. A zejména naše články ze svých blogů nemažou, publikují je se všemi náležitostmi, na které dozírají kontroloři. Různé pokusy o podfuky se dají rozdělit do dvou základních kategorií podle toho, zda se jedná o úmyslné či neúmyslné podfuky. Každopádně obojí se nám podařilo léty odstranit a nováčky na ně ihned upozorňujeme.

Neúmyslné podfuky

Patří k nim především nedochvilnost, která však v současnosti souvisí s tím, že bloger je například zdravotně indisponován, např. neplánovaně hospitalizován. Pokud bloger již několikátý den nereaguje, vracíme inzerentovi kredit za článek, aby si objednal článek na jiném spolehlivějším blogu. Bez PlaCly by inzerent na objednávku nejspíš zapomněl nebo ji několik týdnů neúspěšně urgoval. V horším případě by už měl zaplaceno a o peníze by přišel. To se mu s námi nemůže stát.

S tím souvisí i to, že na objednávku bez PlaCly může zapomenout i bloger, vypustí ji z hlavy inzerent a k obchodu nedojde nebo opět inzerent přijde o peníze. Kolikrát se setkáváme se zaneprázdněnými inzerenty, kteří si nekontrolují umístění článku, jeho shodu se zadáním a zda je vše podle toho, jak chtěli. Takže by jim bloger naúčtoval špatnou nebo vůbec žádnou práci. Nedbalostí, opomenutím. To je opět díky PlaCle a týmu kontrolorů nemyslitelné.

Neúmyslně může napsat i kratší článek o nějakou větu, na to ho upozorní kontrolor. Podobně jako například na vynechání klíčového slova nebo špatné umístění odkazu, což může přehlédnout v zápalu psaní a nehledal bych za tím zlý úmysl. Občas dojde ke krátkodobému výpadku blogu, který registrujeme a po několika hodinách řešíme. Pokud výpadek trvá několik dní, situaci s blogerem řešíme. Naprostou většinou se jedná o výpadky trvající jen několik hodin, maximálně tři dny a nejsou nijak časté. Stane se to jednou měsíčně jednomu blogu.

Častěji řešíme s některým blogerem, že mu PlaCla nepřijímá URL, protože článek není uveden na hlavní stránce. V jednom případě třeba bloger od začátku tuhle podmínku špatně pochopil a články na své hlavní stránce umisťoval pomocí iframe, neboť zbytek obsahu webu byla upoutávka na jeho kurzy a školení. Vysvětlil jsem mu, že na hlavní stránce musí být článek fyzicky umístěn. V tomto ohledu vybízím k ostražitosti před velkými mediálními domy, pro které je prodej článků spojen s prodejem display reklamy (bannerů) a upoutávky na články umisťují na hlavní stránky jen jako upoutávky javascriptem. Nikoli fyzickým odkazem. Při každém nákupu článku, zvlášť těch dražších, doporučuji inzerentům pečlivě číst popisek blogu.

Úmyslné podfuky

K nim patří cizí reklamní prvky vsazené přímo do článku. Nejzásadnějším je přidávání odkazů do článku prostřednictvím javascriptu. Takže v inzerentově článku se ocitnou další odkazy, které si nepřál. Taková technika je hrubým porušením všeobecných smluvních podmínek služby PlaCla a žádný z blogerů v PlaCle tento reklamní formát ani nepoužívá. Hrozilo by mu jinak zrušení účtu. Bez PlaCly inzerent riskuje, že se něco podobného v jeho článku ocitne. Občas při umisťování nových reklamních pozic bloger zapomene na naše články a bannery vsadí i tam. Když to zjistíme, hned ho urgujeme. Garantujeme, že do článku bloger nic neumístí a článek bez pokynu nezmění.

Při schvalování nových blogů se občas setkáváme s blogy, které vznikly před několika dny či týdny na expirované doméně nebo třeba doméně, na níž byla prezentace blogerova klienta. Klient mu přestal platit, tak na ni umístil blog a pokouší se doménu monetizovat tímto způsobem. Blogy a magazíny nemající minimálně půlroční historii, unikátní obsah, hodnocení ve vyhledávačích a návštěvnost do PlaCly nepřijímáme. Bez PlaCly se inzerent v takovém případě snadno napálí. Někteří SEO odborníci tvrdí, že takový blog by dokázal poškodit inzerentův web. V teoretické rovině by takovými weby naopak mohli poškozovat své konkurenty. Prakticky to však nemá za následek vůbec nic a nemá smysl platit za článek na webu, který inzerentovi nic nepřinese.

Inzerent občas potřebuje v článku cokoliv změnit nebo kvůli něčemu nasadit zcela jiný text (třeba se spletl či se šéf rozhodl celý článek přepsat). Bloger má dle všeobecných smluvních podmínek po celou dobu umístění článku – takže i po skončení garanční lhůty jeho umístění – povinnost jej na pokyn měnit, popřípadě smazat. V žádném případě inzerentům nedoporučuji tak učinit přímo, neboť by jeho články mohl měnit a mazat kdokoliv zvenčí. Je nutné se vždy obracet na podporu PlaCly nebo v garanční lhůtě rozkliknout na Přehledu oddíl Hotové články a přidat ke konkrétnímu článku připomínku. Setkal jsem se s tím, že nebýt takového smluvního ujednání, bloger by bez PlaCly nebyl ochoten článek měnit a považoval by takový pokyn za novou objednávku.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 × one =