Co všechno blogery a inzerenty čeká bez PlaCly?

Článek napsal Václav Bartoš dne 8.6.2018 . Zařazeno v kategorii FAQ

Hned v druhém článku této třicetidenní výzvy jsem popisoval, co všechno služba PlaCla dělá. Z toho i vychází, co blogery a inzerenty čeká bez ní. Především to v lepším případě znamená několik mailů, v horším případě i desítky mailů připadajících na jednu objednávku. Dohadování, smlouvání, čekání na odpovědi a nejistota, zda vše proběhne k oboustranné spokojenosti. Z něčeho, co v PlaCle vyřídíte během dvou dnů na pár kliknutí, se může stát proces na dva až čtyři týdny, který se může kdykoliv zadrhnout. Pak bude ještě následovat fakturace, odesílání a přijímání plateb. Dokončený obchod někdy připomenou účetní, když jim bude chybět u některé platby daňový doklad nebo jim doklad bude scházet k zálohové faktuře. A především celá objednávka probíhá bez jakékoliv garance pro jednu i druhou stranu.

U začínajících blogerů hrozí, že brzo přesáhnou limit příležitostného příjmu a stanou se z nich OSVČ nebo budou muset zpětně příjem dodanit. Na PlaCle si naopak mohou vydělat několikanásobně více a srážkovou daň za ně odvede PlaCla. Nemusí se obávat, že by jim v budoucnu byla doměřena nějaká další daň.

Bloger zavalený nabídkami neexistuje

Bloger vyřizující stohy objednávek, přemítající nad desítkami nabídek spoluprací a vybírající jen ty nejsmysluplnější a nejlukrativnější, je mýtus. Pokud chce vydělat, zveřejněním mailu na svém blogu vše teprve začíná. Jen na cestě k objednávce ho čekají desítky, až stovky hodin neplacené práce. Na některém poptávkovém fóru zkusí rozeslat několik nabídek, případně se ozvat firmám ve svém oboru a brzo přijde na to, že jednu objednávku získá tak ze stovky zaslaných nabídek, protože kolikrát se jeho nabídka ztratí v záplavě ostatních nebo napíše na příliš studené kontakty.

Místo článků stohy mailů

Inzerent má naproti tomu pozici o něco lepší. Na českém internetu je veliká škála nejrůznějších blogů, magazínů a médií. Otázkou je pouze, zda přijímají objednávky a jak rychle a ochotně je vyřídí. Situace je násobně lepší, než je tomu třeba na slovenském internetu, kde si díky menšímu výběru mohou blogeři a vydavatelé účtovat vyšší ceny (na druhou stranu je tam i poptávka po článcích násobně menší). Stejně inzerentům bez PlaCly nezbude nic jiného, než rozeslat desítky až stovky mailů na jednotlivé kontakty, které na blozích musí kolikrát složitě hledat. Nehledě na složité hledání samotných blogů. Odpověď dorazí tak na polovinu z nich. U profesionálních blogerů narazí například na to, že placené články v drtivé většině publikovat odmítají nebo ani neví, jak přesně placený článek psát, protože píší především pro radost. Vyleze z toho pravděpodobně pochvalný text plný superlativů. U větších magazínů a mediálních domů naopak narazí na hradbu account managerů, obchodních zástupců a podobných, kteří jsou ve skutečnosti jen přijímači objednávek a příliš výhodnou nabídku od nich nedostanou. Zajímá je především prodej display reklamy (bannerů), z kterého mají nejvíc peněz. Prodej článků je pro ně okrajová záležitost, ve které se kolikrát ani nevyznají. Jen za napsání vlastní redakcí si řeknou tisíc i více korun a cenu za publikaci v řádech vyšších tisíců nebo až jejich desítek. Nižší ceny pro ně nemají vzhledem k objemu ostatních objednávek smysl a nad takovým obchodem pohrdavě mávnou rukou.

Smlouvání, čekání a zase čekání, rezignace

Když už se poptávka sejde s nabídkou, stále ještě není vyloučeno, že nebude nutné smlouvat. Nebude do poslední chvíle jisté, zda se vůbec obchod uskuteční. Inzerenti vyžadují například slevy (na PlaCle pro ně pořádáme bonusové akce), mají jiné speciální požadavky, případně blogerovu nabídku porovnávají s nabídkami konkurenčních blogerů, kteří články prodávají po balících za nesmyslně nízké ceny. Celá komunikace může přijít kvůli čemukoliv vniveč. Každá výměna mailů navíc znamená v pracovní dny několikahodinové až několikadenní čekání. O víkendech komunikují jen blogeři. Na samotné blogování nebo další kanály online marketingu přestane zbývat čas a popravdě článkové kampaně zatím nejsou nic tak zásadního, aby se úspěšní blogeři nechávali masivně obchodně zastupovat a inzerenti si v ČR najímali tisíce specialistů nebo reklamní agentury ve velkém. Raději kolikrát aktivity v tomto oboru utlumí. Také kvůli negativním zkušenostem z průběhu vyjednávání a pro jeho časovou náročnost. V tom spatřuji velký přínos služby PlaCla, že díky její jednoduchosti blogeři a inzerenti z trhu neodchází.

Po objednávce zase čekání, po dodání taky čekání

Pokud dojde na objednávku, bloger se pustí do práce. Ta může trvat několik dní, avšak i týden. Častokrát přitom argumentuje tím, že vyřizuje objednávky inzerentů, kteří si objednali předtím. Ve skutečnosti se za den dají vyřídit desítky objednávek a jsou to zpravidla jen výmluvy, jak si práci nechat na jeden den v týdnu nebo ji prostě odložit na později (ve jménu hesla: Co můžeš udělat dnes, odlož na pozítří a mezitím máš dva dny volno). Někteří blogeři argumentují tím, že musí placené články ředit těmi neplacenými. Ale není nic jednoduššího, než díky placenému článku vydat dva další neplacené a nečekat na další den, či dokonce týden. Opět jen výmluva. Na straně inzerenta může naopak dojít k průtahům kvůli tomu, že po uveřejnění článku si vezme týden, ovšem také třeba měsíc času na to, aby článek předal klientovi nebo ho prohnal kolečkem v týmu své společnosti. Posléze se k článku vyjadřují ještě další lidé, různě ho rozebírají, zpochybňují jeho kvalitu, nebo dokonce odmítají přijmout. V případě sporu s inzerentem by se bloger musel obrátit leda na soud, což nemá v relacích stovek až tisíců žádný smysl. Každopádně táhne za kratší provaz. Získá v lepším případě cennou zkušenost nebo jen ztrácí čas.

Místo garance smazání článku

Teď to vypadá, že se tu jen snažím co nejvíc strašit, jenže vše, co popisuji, jsou moje osobní zkušenosti předtím, než jsem přišel do PlaCly. Případně to vychází ze sporů, které na PlaCle řešíme a jež by bez našeho přičinění zbytečně eskalovaly nebo skončily patem. Všechny ty situace řešíme prozákaznickým přístupem. Například za nepovedený článek, za který nedokážeme dodat náhradu odpovídající požadavkům inzerenta, poskytuji osobní garanci 2 000 Kč. V úterý 19.6. publikuji článek o tom, Jak nejlépe řešit spory a jak jim předcházet a týden předtím v úterý 12.6. bude článek na téma Pokusy o podfuky – jak PlaCla inzerenty chrání?. Kolikrát totiž inzerenti čekají různé i nedbalosti stylu, že bloger nedlouho po uveřejnění článku svůj blog prodá a nový majitel všechny články smaže a doménu přesměruje. Inzerent se o tom od blogera nedozví. Ten si ani smluvně nezavázal nového majitele, aby články na blogu ponechal minimálně jeden rok. Upozorní ho až zděšený nadřízený nebo zákazník po té, co zjistí, že na adrese původního článku o produktu, službě či společnosti je porno. Opět to není nic, co by se nestalo nám na PlaCle, ale inzerentům v takovém případě poskytujeme garanci minimálně ročního zobrazení článku a toho, že bloger nebude do obsahu článku zasahovat. Navíc velkým objemem celkově zakoupených článků máme na blogera přece jen delší páku než je jeden či několik článků. Před rokem chtěl například jeden bloger zcela ukončit činnost a blog smazat, přičemž na svém blogu měl za několik let stovku článků za několik desítek tisíc. Když jsem mu vyčíslil hodnotu článků v roční garanční lhůtě, od svého záměru raději ustoupil. Předcházením takových situací ušetříme všem zúčastněným stranám desítky až stovky hodin práce a především spoustu zbytečně vynaložených peněz.

Veškeré odezvy bez PlaCly se prodlužují, telefony kolikrát některá ze stran nezvedá, vpadne do procesu objednávky dovolená, nemoc, nebo dokonce neplánovaná hospitalizace. Eventuálně na objednávku některá ze stran jednoduše zapomene. Pozitivní to může být jen pro inzerenta, když bloger zapomene vystavit a zaslat fakturu a neurguje platbu. V horším případě bude chtít bloger zaplatit nějakým exotičtějším způsobem jako například v bitcoinech nebo peníze získat nějakou cestou jako například hotově, aby je vůbec nemusel danit. I když s tím jsem se popravdě nikdy nesetkal.

Mailování, telefonování, tabulky, faktury a platby

Celý proces objednávky bez PlaCly je odkázán na maily, telefonáty a prodávající i kupující se v něm snadno ztratí, musí se vracet ke starším mailům, hledat podrobnosti dohody, technické specifikace atp. Nemá jednoduše vše na jednom místě nebo si to musí sám bokem sumarizovat do nějaké tabulky, vést záznamy o objednávkách, fakturaci, došlých fakturách a kontrolovat jejich proplacení. Od určitého počtu objednávek to v hlavě už neudrží a musí si v tom vytvořit pořádek, což ho přijde na další desítky hodin práce, která mu přibude i s každou objednávkou. Snad u jediného inzerenta za skoro deset let jsem se setkal s tím, že má vlastní systém, kterým distribuuje texty článků k publikaci a eviduje v něm i URL článků. Jeho vývoj musel přijít na desítky tisíc.

Aby té byrokracie nebylo málo, některé velké mediální domy při přímých objednávkách vyžadují podepsání objednávkového formuláře, posléze inzerentovi vystaví proformu a čekají na její úhradu. Teprve pak se vrhnou do práce, na níž si vezmou několik pracovních dní – to hovořím o pouhé publikaci dodaného textu. Následuje zaslání nejprve náhledu článku a čeká se na schválení inzerentem, takže se proces objednávky zadrhne. Pakliže náhled neschválí, článek vůbec nevydají. Zpravidla najdou náhradní termín pro vydání, často ale až za mnoho dní či týdnů. Někdy se k inzerentovi nedostane daňový doklad a urguje ho pak vlastní účetní, aby je k urgoval nebo se doklad do účetnictví nedostane vůbec.

Bez kontrolorů

A co je nespornou výhodou PlaCly, při přímé objednávce nebude inzerentovi asistovat tým kontrolorů, kteří všechny nakoupené články prochází. Jednak je čtou a také kontrolují funkčnost odkazů, originalitu článku a jeho shodu s inzerentovým zadáním. Další oči často odhalí něco, na co by inzerent ve spěchu zapomněl. Pokud pro blogera text článku připravuje naše redakce, je kontrola dvoufázová. A kontrolor již publikovaného článku vůbec netuší, že se jedná o redakční článek, a že tím pádem kontroluje již zkontrolované. I tak někdy odhalí nějakou tu chybu.

Místo zpětné vazby stížnosti

To, co při přímé objednávce bloger považuje za stížnosti inzerenta, je pro službu PlaCla důležitá zpětná vazba. Pomáhá nám dalším sporům předcházet, jelikož se podobné situace neustále opakují, ač se jedná o jiného inzerenta i jiného blogera.

Až mě samotného zaráží, co všechno se bez PlaCly dá zažít a jak naproti tomu byl stručný článek o tom, co všechno v PlaCle děláme. Protože se snažíme veškeré procesy minimalizovat, komunikaci se všemi stranami během objednávky omezit jen na tu nejnutnější, aby zbylo více času na to, co opravdu považujeme v našich životech za podstatné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

15 − 14 =