Jaké jsou nejčastější chyby blogerů?

Článek napsal Václav Bartoš dne 11.6.2018 . Zařazeno v kategorii Tipy a triky

Učený z nebe nespadl a my v PlaCle to respektujeme. Máme radost, když někdo odevzdá text, který je hned napoprvé bezchybný – neobjevují se v něm gramatické hrubky, jsou použita správná klíčová slova i odkazy, je unikátní a odpovídá zadání. Pokud se ovšem nějaká ta chybka vyskytne, hlavy netrháme. Od toho máme kontrolory, kteří texty prochází a blogery na případné nedostatky upozorňují. Některé chyby se ovšem opakují častěji než jiné. A z toho důvodu jsem do třicetidenní výzvy zařadil také tento článek. Celý text za mě připravili tři naši nejzkušenější redaktoři, kteří zároveň pracují na pozici kontrolorů a měsíčně jim rukama projdou stovky textů. Od roku 2016, kdy začali působit na této pozici, už jde o čtyři desítky tisíc textů. Blogerům poskytují příležitost poučit se z vlastních chyb a inzerentům ukazují, čeho si mají v textech všímat.

Nejčastější chyby blogerů očima prvního kontrolora

Pokud sami tvoříte články, možná se v některých z následujících chyb najdete. Třeba vám naše hitparáda těch nejčastějších pomůže vaše texty zase o kousek vylepšit.

Opakování slov

Člověk si kolikrát ani neuvědomuje, že v jednom odstavci opakuje třikrát stejné slovo po sobě nebo ve dvou větách za sebou použije totožné slovní spojení. Při zpětném přečtení už to ale bije do očí a působí rušivě.

Pro příklad mrkněte třeba na tento článek z iDNES.cz, vynechte perex a přečtěte si první tři odstavce. Slovo „zajímavý“ se v nich v různých podobách opakuje pětkrát. Věta „ZTE Atlas W je zajímavý smartphone, který svou reputaci zbytečně kazí designem, který se až příliš inspiroval u iPhonu 4.“ by u nás také neprošla. Právě slovo který patří spolu s

  • tak, také, takový,
  • nebo, jako, samozřejmě,
  • opravdu, zejména, velmi,
  • třeba, potřeba,
  • možnost, můžete,
  • vybírat, výběr

k výrazům, jež doslova svádí k opakování. Příliš profesionálně to pak nepůsobí, neboť je ve svých textech opakuje každý mírně pokročilý autor. Zkušení se jejich používání ve větší koncentraci naopak vyhýbají.

Překlepy a gramatické chyby

Někdo si splete i/y v přísudku, další poplete s/z. Stát se to může každému, není se za co stydět. Občas člověk v zápalu boje napíše i významově jiné slovo, než měl původně na mysli, dost často se objevují překlepy. Velkou část z těchto nedostatků lze vyřešit tím, že si po sobě bloger text před publikací ještě jednou přečte. Ušetří pak práci nejen kontrolorovi, ale i sobě – nemusí článek upravovat.

Nedodržení klíčových slov či odkazů

Někteří inzerenti nechávají volnou ruku, další specifikují odkazy přesně. Jedni povolují skloňování klíčových slov, další je chtějí zachovat v přesném tvaru. Proto je potřeba si vždy pečlivě přečíst zadání konkrétní poptávky, o čemž se ostatně dočtete ještě o odstavec níže. Klíčová slova i odkazy jsou důležité, je nezbytné je dodržet tak, jak inzerent napsal.

Stává se, že bývá překlep v URL adrese, případně chybí https na začátku. Někdy vedou odkazy ze špatných klíčových slov, blogerům se totiž pletou informace ze sekce Klíčová slova a sekce Odkazy. Pokud si inzerent zadá konkrétní URL adresy a jejich text do oddílu Odkazy, bloger by se měl vždy řídit primárně podle nich. Neudělá-li tak, může pro text odkazu použít spojení z oddílu Klíčová slova.

Nepřečtení celého textu poptávky

Ne, ani těm nejzkušenějším blogerům nebo našim redaktorům nestačí přečíst si název poptávky, klíčová slova a odkazy. Vždy je potřeba pročíst si celý text zadání, protože inzerent v něm často specifikuje téma, použití odkazů, obrázky apod. Blogeři možná občas spoléhají na to, že kdysi pro stejného inzerenta jeden text psali, a tak už vlastně všechno vědí. Co když ale inzerent nechal název poptávky a její tělo změnil? Přečíst si pořádně zadání je rozhodně jednodušší než text později zbytečně předělávat.

S tím souvisí, že blogeři někdy ignorují také poznámky k poptávce. Pokud chce inzerent něco drobného pozměnit, může tak učinit v poznámce, která se zobrazuje dole pod textem zadání. Neměl by sem psát nic zásadního, v takovém případě by měl raději založit novou poptávku. Občas se tu objevují informace o změně odkazů nebo specifikace, na jakou kategorii se má bloger zaměřit. A ty jsou pro zpracování textu klíčové.

Absence obrázků

Někteří inzerenti specifikují rovnou v poptávce, že chtějí mít v textu jeden či dva tematické obrázky, případně dodávají, odkud je blogeři mohou vzít. I kdyby to ale neudělali, vždycky je dobré do článku aspoň jeden obrázek umístit. Inzerenti o něj pak stejně dost často žádají prostřednictvím komunikace a zbytečně se kvůli tomu prodlužuje vyřízení poptávky.

Nejčastější chyby blogerů očima druhého kontrolora

Stoupající počet čtenářů, kteří se rádi a pravidelně vracejí – to je přáním a cílem každého blogera. Přesto však někteří i po letech provozu páchají začátečnické chyby, aniž by si uvědomili, kolik návštěvníků stránky tím odradí. Na PlaCle tyto chyby při kontrolách vidíme a snažíme se na ně upozornit.

U schválených blogů se to, nestává často, ale u blogů čekajících na schválení jsou některé plné gramatických chyb. Článek, který se hemží chybami, může být sebezajímavější, a přesto odradí čtenáře od návratu. Nejčastějšími hrubkami překvapivě nejsou i/y nebo s/z, ale neznalost čárek, nesprávné skloňování po některých spojkách (kromě/mimo) a příslovečné spřežky.

Někteří blogeři gramatiku zvládají, ale pokulhávají ve stylistice. Tady si nejvíce všímáme nepřirozené stavby vět, hojné je také opakování. Nejde přitom jen o klíčová slova či o běžné spojky. Mohlo by se zdát, že jsem hnidopich, ale i tohle čtenáře obtěžuje. Tak schválně, jak vám zní třeba věta: “Když začnete spořit ještě letos, už na Vánoce budete mít na spořícím účtu naspořeno dostatek úspor?”

Mnoho blogerů pak selhává u optimalizace obrázků a videí, případně na ně zapomíná zcela. Blog, který se kvůli špatnému formátů video souborů nebo fotografií špatně načítá, neláká k návratu. Článek, kde chybí jakýkoliv obrazový vjem, neláká vůbec.

Nejčastější chyby blogerů očima třetího kontrolora

Blogeři si z drtivé většiny opravdu hledí svých webů a snaží se je udržovat na patřičné úrovni. Mnohdy jim ovšem unikne při realizaci zakázky na PlaCle několik důležitých věcí. Zdánlivě se může jednat o detaily, nicméně inzerent není zvědavý na nějaká pochybení. Za svou zakázku si platí a PlaCla jej dokáže ochránit. Kontroloři se setkávají se spoustou různých chyb. Jakých? Čtěte dál, podrobně je rozebereme v následujících řádcích.

Nesprávné zadání odkazů

Nedílnou součástí reklamních článků jsou samozřejmě odkazy na web či weby inzerenta. Ten si je zadá přesně a očekává, že se v textu budou na patřičných místech nacházet. Bloger na odkazy může buď zapomenout úplně, anebo je zadat nesprávně. Míří zkrátka z jiných výrazů na odlišné url adresy. Pro inzerenta je takový odkaz z hlediska SEO irelevantní. V PlaCle takový problém ale kontroloři expresně odhalí a vše je napraveno.

Ach ta čeština…

Český jazyk je krásný, leč složitý. Někteří blogeři se dopouštějí mnohých chyb, na které je kontrolor upozorňuje. O jaké se nejčastěji jedná?

Překlepy

Každý z nás občas vytvoří nějaký patvar kvůli tomu, že si stiskne nesprávnou klávesu. Mnohdy jej opraví ihned, ale často v textu zůstává.

Interpunkce

Kapitola sama pro sebe. Asi nejčetnější je absence čárky ve větě vedlejší vložené do souvětí.

(Př. Špatně: Člověk, který přišel nám pomohl. – Správně: Člověk, který přišel, nám pomohl.)

Jinak se často dává čárka navíc v případě, kdy se neoddělují věty či několikanásobné větné členy.

(Př. Špatně: Je lepší, než ostatní. – Správně: Je lepší než ostatní.)

Frekventovaná je také absence čárky před spojkou a v poměru důsledkovém.

(Př. Špatně: Byl dobrý a tak se prosadil. – Správně: Byl dobrý, a tak se prosadil.

Určitě bychom mohli jmenovat ještě spousty situací, kdy nejsou odděleny čárkou vedlejší věty od hlavních, případně několikanásobné větné členy.

Opakující se výrazy

Když po sobě bloger text čte, opakující se výrazy snadno odhalí sám. Nejčastěji se opakují:

  • vztažné zájmeno který,
  • slovesný tvar může,
  • ukazovací zájmena to, ten,
  • spojky a, nebo,
  • výrazy také, tak.

Hrubé chyby

S těmi se v PlaCle setkáváme naštěstí čím dál tím méně. Nejčastěji se jedná o chyby ve shodě přísudku s podmětem a v psaní velkých písmen ve vlastních jménech.

Nesprávný slovosled a nevhodné členění textu

Se slovy je třeba pracovat a musí stát ve větě dle platných pravidel.

Ostatní drobné chyby

Z těch bychom mohli jmenovat kupříkladu používání malého písmena x místo znaménka ×. Někdy jsou nesprávně napsány výčty. Častým nešvarem je i psaní velkých písmen ve výrazech vy, vámi atd. Velká počáteční písmena patří do osobní komunikace, nikoli do článků.

Neodpovídající obsah

Některé články obsahově nekorespondují se zadáním, na což v kontrole samozřejmě také upozorníme.

Spousta superlativů

Ty do článků nepatří, podbízení se vychvalováním je laciné a z hlediska marketingu neúčinné.

Duplicitní text

S tímto problémem se naštěstí nesetkáváme nijak často, jelikož blogeři už ví, že jakékoli kopírování pozbývá smyslu a ihned je na něj upozorníme.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *