Nejefektivnější články – čtenost a míra prokliků

Článek napsal Václav Bartoš dne 18.6.2018 . Zařazeno v kategorii Tipy a triky

Loni v listopadu jsem publikoval návod, jak skvělé články psát. Dnes inzerentům shrnu pravidla v něm obsažená, která vychází ze zkušeností s desítkami tisíc článků, jež mně a mému týmu prošly rukama. V zásadě nejdůležitější je chytlavost nadpisu vzhledem k obsahu. Tento například má připraven superlativ na zaujetí čtenáře na blogu a pak kombinaci „čtenost článku“ (vyhledávače už umí skloňovat) nebo „míra prokliku články“ pro návštěvníky z vyhledávačů. Pak správné členění (nadpis, perex, odstavce), jednoduché věty, multimediální prvky (fotografie a video) a vědomí, že článek nenechává inzerent připravovat pro nějaké stroje, ale pro čtenáře. Že se jedná o placený reklamní článek, nemá inzerenta mást. Vyšší čtenost si článek zajistí tím, když bude řešit skutečné problémy jeho zákazníků a nebude firmu, značku, službu či produkt zbytečně vychvalovat. Třeba tento náš řeší, jak na neefektivnější články s vyšší čteností a mírou prokliku.

V minulosti byly obavy z označení jako placená inzerce, komerční sdělení nebo PR článek velmi silné. Zkušenosti inzerentů to ale nijak nepotvrzují. Nerozhoduje, zda se jedná o placený či neplacený článek, nejdůležitější je kvalita samotného obsahu.

Chytlavý nadpis

Právě ten je alfou a omegou. Čtenářův zrak na něm ulpí jako první. Nezaujme-li ho, se čtením končí. Musí se v něm zkrátka vyvolat zvídavost po tom, co v textu následuje.

Příklady vhodných nadpisů:

  • Víme, jak na ten nejlepší účes
  • Tři tipy pro efektivní výběr DPF filtru
  • Znáte recept na nejlepší bramboráky? My ano

Ideální je v tomto ohledu omezit lehce blogerovu fantazii a k takovému nadpisu jej už směřovat nebo si podmínit, že nadpis musí obsahovat konkrétní klíčové slovo.

Stylizování textu do formy návodu

Čtenář nepotřebuje znát historii konkrétní firmy, její rozpočet atd. Zajímají ho praktické rady, návody a zkrátka to, co mu zjednoduší a zlepší život. Celý článek od začátku do konce by měl být příběh, vedoucí čtenáře – zákazníka k řešení jeho problému. Psali jsme už o tom v článku Koncept poptávky rozhodne o její úspěšnosti.

Nezapomeňte na podnadpisy a odstavce

Ucelený text může být sebelepší, nicméně bez správného členění se v něm čtenář ztrácí. Proto nezapomínejte na podnadpisy charakterizující další obsah. Pro naše redakční texty je to už naprostá samozřejmost. Občas ale na absenci podnadpisů upozorní kontroloři u publikovaných článků. Teprve s podnadpisy a dělením do odstavců se článek dobře čte a čtenář se v něm neztrácí. Optimální je používání jednoduchých vět. Praktické je využití seznamů (pro a proti, druhy něčeho, výčet základních typů…), případně ztučnění slov. I to patří do podrobného zadání poptávky a není důvod, proč to nevyžadovat. Je to v technických možnostech všech blogerů.

V PlaCle si můžete být jistí tím, že získáte text bez chyb, který cílovou skupinu čtenářů zaujme.

Multimediální prvky čtenáři milují

Články bez obrázků rozhodně nejsou kompletní. Mezi blogery máme i takové, kteří ke každému textu tvoří vlastní grafický materiál. Zvyšují si tím počet opakovaných objednávek, protože čtenáři a inzerenti takový obsah milují. Aspoň jeden ilustrační obrázek nebo vhodné video však nesmí chybět. Nemá smysl prostřednictvím těchto prvků řešit SEO, protože úpravu HTML tagů některé redakční systémy neumožňují nebo se v této problematice blogeři nevyznají. Inzerent si tak ušetří spoustu práce během reklamací.

Občas inzerenti očekávají, že si ilustrační foto bloger někde sám sežene a kolikrát jej pak reklamují, když neodpovídá zcela jejich představě. Proto je důležité i tomu v poptávce věnovat pozornost nebo jej vložit jako přílohu, popřípadě zaslat komunikací hned po objednávce.

Články pro lidi, ne pro roboty

Inzerent pracuje s klíčovými slovy a propojuje je se svými obchodními cíli. Je-li ovšem text klíčovými slovy přesycen, ztrácí na kvalitě. Vůbec nejhorší je, když jsou použita v nepřirozených frázích a bez skloňování tam, kam jednoznačně patří jiný než první pád. Takové články jsou spíš pro smích než ke čtení.

Od samotných klíčových slov nelze očekávat, že čtenáře zaujmou, byť správně skloňovaná ke kliknutí. Vyšší míru prokliku inzerent dosáhne vybídnutím ke konkrétní akci. Například tím, když upozorní, že pro získání takových článků se stačí:

Už jste to udělali?

V PlaCle si zakládáme na lidských textech, které řeší nějaký problém. Je na inzerentovi a jeho zkušenostech se zákazníky, aby se u každé poptávky zamyslel, na jaké téma bloger má psát. Aktuálně například brněnská autopůjčovna místo poptávek stylu „Autopůjčovna Brno“ zadává poptávky „Stěhování po Brně svépomocí“, „Proč si v Brně raději dodávku půjčit, než ji vlastnit“ nebo „Z Brna na dovolenou vypůjčeným autem“. Z jednoho tématu o autopůjčovně se dají vymyslet konkrétní potřeby zákazníků, které půjčeným autem řeší. Pokud by se bloger příliš odklonil od tématu, vždy jej může inzerent vrátit zpět k tomu, co od článku očekává.

Jeden komentář: “Nejefektivnější články – čtenost a míra prokliků”

  1. Pavel z drogerie Xantea napsal:

    Díky za hezký článek! Určitě využijeme pro články na blogu naší drogerie. A hned jdu taky zadat další poptávku na Placlu 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

12 − 9 =