Kolik odkazů v jednom článku chtít?

Článek napsal Michal Kubíček dne 9.6.2018 . Zařazeno v kategorii FAQ

Když procházíme poptávky po článcích v PlaCla, sledujeme v poslední době několik trendů. Spojené jsou zejména s tím, že se obsah už tvoří pro lidi a ne pro roboty. Zatímco zpočátku (mluvím o době před několika lety) bylo ze strany inzerentů obvyklé zadání – umístěte do článku tři až čtyři odkazy pod konkrétním klíčovým spojením, nyní se taková zadání téměř neobjevují. Zdá se, že stejně jako se zdokonalují techniky vyhledávačů z hlediska rozpoznávání významu odkazů a textů, otvírají se linkbuildingu za pomoci placených článků zcela nové obzory. Ač by se mohlo zdát, že kvalitu ocení pouze čtenář a nikoli robot, opak je dnes už pravdou a bez kvalitního obsahu se do vyhledávačů inzerent nezapíše.

Doby tapetování jsou dávno pryč

V minulosti byla technika tapetování odkazy běžná. Protože fungovala, tak i oblíbená. Mělo tedy smysl koupit článek v řádu několika málo stokorun a získat z něj třeba tři odkazy na svůj web. Méně zkušení inzerenti obvykle požadovali stejné klíčové slovo nebo spojení na všechny odchozí linky z článku. Nezřídka se jednalo i o docela krkolomná spojení, která ne vždy do článku zapadala. Hodně divně pak vypadaly v článcích věty typu „Zajišťujeme ubytování pro skupiny Praha ve 20 pokojích…“.

Postupem času tyto poptávky začaly nahrazovat o trochu rozumnější, kdy odkazy směrovaly na různé stránky téhož webu, často s unikátním a rozumně zvoleným klíčovým slovem. Inzerenti, kteří disponovali více stránkami, například hlavním eshopem a satelitním nebo tzv. mikrostránkami, směrovali odkazy z jednoho článku na více webů. Případně novějšími články podporovali některé z dříve zakoupených, čímž zvyšovali důvěryhodnost nejenom své stránky, ale i starších odkazů, které na ni linkují. Častou praxí to bylo a stále je ze strany agenturních zadavatelů a nezávislých SEO konzultantů, kteří obsluhují více klientů nebo mají k dispozici více webů s podobnou tématikou. Z tohoto hlediska se jedná o maximální zefektivnění linkbuildingu – získávání zpětných odkazů pro budování bohatého odkazového profilu za pomocí placených článků.

Odkazy už nejsou tak důležité jako publicita

V současné době nejsou výjimkou poptávky po článcích, které již nepožadují tolik odchozích odkazů, někdy jsou dokonce zcela bez odkazů. Patří mezi ně především tzv. brandové články, kde zadavatelům nejde primárně o efekt z hlediska vyhledávačů a jejich hodnotícího algoritmu založeného na příchozích odkazech. Mají zájem zejména o zmínky, tzn. aby se o jejich výrobcích psalo a díky autorizaci článků v PlaCle nebo poptávkám POUZE PUBLIKACE způsobem, jak to zapadá do jejich komunikační strategie. Zejména se jedná o zákazníky z oboru public relations, kde není odkaz to, co dává článku hlavní hodnotu. Často odkazy fungují jen jako proklik z názvu např. eshopu nebo firmy (PlaCla.cz) a de facto se tak shodují s tzv. navigačními dotazy, jak jej chápou vyhledávače. Případně se u článků objevují fotografie, které jsou ozdrojované zadavatelem a odkaz je tam umístěn třeba ve tvaru (Zdroj: http://www.placla.cz>).

I tyto typy odkazů jsou z hlediska různorodého odkazového profilu velice důležité. Nadto takové odkazy mohou být vyhledávači považovány dokonce za cennější, vypadají totiž přirozeněji. Tvůrcům v Google a Seznamu je samozřejmě jasné, že valná část klasických „SEO odkazů“ velice pravděpodobně nevznikla organicky – přirozeně. Nejde jen o to, zda jsou či nejsou placené přímo – i třeba uspořádání tiskové konference nebo jen rozeslání tiskových zpráv není zadarmo a přirozenou aktivitou, byť se za článek neplatí přímo.

Méně je někdy více

Nelze jednoznačně říct, jaký počet a jaký styl odkazů je aktuálně optimální. Co však lze s jistotou říct, je, že používáte-li placené články jako zdroj levných a efektivně získaných zpětných odkazů, nejvhodnější je pamatovat na různorodost. Střídejte klíčová spojení, nesnažte se do jednoho článku zbytečně umisťovat odkazy na stejnou stránku vícekrát (vyhledávač si stejně vezme jen jeden z nich a zbývající „zahodí“) a střídejte i jejich typ. Nebojte se odkazů z názvu firmy, eshopu nebo výrobku. Protože jak říká Marek Prokop, neexistuje ne/přirozený odkaz, existuje jen ne/přirozený odkazový profil. A to je to, co pomocí placených článků můžete společně s PlaCla velice dobře určovat vy sami.

Odkazy jako call to action pro čtenáře

Nezapomínejte však v žádném případě, že články jsou primárně určeny lidem. Proto je vhodné volit odkazy vybízející k akci, tzv. call to action. A měřit příchozí návštěvnost z nich. Nejnovějším trendem je, že inzerenti při nákupu článků hledí na návštěvnost a design webu. Pročítají si ostatní články a sledují, kolik komentářů pod nimi je – tzn. jak velká je čtenářská odezva. Hledí pak ve zvýšené míře na text článku a především na umístění fotografií, které se staly už nedílnou součástí článků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

fifteen − 6 =