Případová studie: Zkušenosti inzerenta s PlaCla

Článek napsal Michal Kubíček dne 3.4.2014 . Zařazeno v kategorii Případové studie

AKTUALIZOVÁNO 24.4.2015

O následující text jsme požádali jednoho z inzerentů v PlaCla, který používá aktivně náš systém jako užitečný nástroj pro výkonnostní linkbuilding. Autor je marketingový specialista ve velké společnosti specializující se na prodej obuvi, sportovního zboží a oděvů. A k PlaCla zpočátku přistupoval, stejně jako jeho nadřízení, nedůvěřivě. Nevěřili, že jim coby společnosti se silným brandem může objednávání článků za 320 korun k něčemu dopomoci. Na začátku jsme tedy společně zkonzultovali postup a navrhli způsob výběru článků a blogů. A co z toho za první měsíc fungování vyplynulo?

To, co ze začátku vypadalo jako kupování zajíce v pytli, se osvědčilo a předčilo to všechna naše očekávání.

Za první měsíc jsme nakoupili 15 článků. Na doporučení podpory Placla jsme se nesoustředili výhradně na cenu za nabídnutý blog (zejména na co nejnižší), využili jsme jak běžné poptávky, tak na začátku asistované VIP poptávky. Ve finále byla průměrná cena za jeden článek 620,- Kč. Těchto 15 článků přivedlo na naše stránky 249 reálných návštěvníků. Vzhledem k faktu, že články jsem zadával průběžně, další návštěvnost očekávám i v dalších dnech a týdnech, takže to neberu jako konečné číslo. K dnešnímu dni vygenerovalo těchto 249 návštěv 14 objednávek, takže se jedná o velmi zajímavý konverzní kanál. Celkový obrat objednávek byl 19 338,- Kč.

Výsledky jednotlivých článků nejsou konzistentní, konverze nesou jak články za 1 800,- Kč, tak články za 320,- Kč. Cena tedy není primární veličina, podle které se orientovat, spíše jde o téma webu, jeho reálnou návštěvnost, cílovou skupinu, způsob napsání článků.

Například módní blog nasmlouvaný skrze Placla VIP poptávku za cenu 1500,- Kč zveřejnil článek o historii konkrétní obuvi s fotografiemi původního historického modelu a novou edicí, dvě videa a fotogalerii. V článku bylo zmíněno, že boty lze zakoupit na našem eshopu, s odkazem na konkrétní kategorii, bez prokliku z klíčového slova (www.domena.cz/kategorie). Odkaz na náš mateřský web byl zveřejněn také jako zdroj fotografií ve vysokém rozlišení pro fotogalerii. A z tohoto článku přišly dvě objednávky.

Během prvního měsíce jsme také zaznamenali posuny pozic stránek ve vyhledávačích. Vzhledem k tomu, že investice do článků se již téměř vrátila na objednávkách, bereme to spíše jako vedlejší produkt. Zajímavější pro nás jsou reálná zvýšení prodejnosti produktů, na které články cílí (i díky zlepšení pozic ve vyhledávačích).

Změny ve vyhledávačích:

Dotazová fráze Posun
dámské boty [brand] +8 (top 30)
[produktová značka] +21 (top 5)
boty [brand] dámské +6 (top 30)
[brand] eshop +5 (top 5)
outdoorová obuv +30 (top 20)

 

Osobně vnímám tato čísla jako úspěch a také již ve firmě bereme v potaz linkbuilding jako takový při plánování budgetů a media plánů.

Jak zadávám články?

Čísla mluví jasně, jak návštěvy, tak konverze generují články, které jsou psány na jeden konkrétní produkt. Pokud se podíváme na článek za 1 650,- Kč, ve kterém se dočteme obecně o naší značce, bezkonkurenčních cenách a exkluzivních produktech, které nabízíme jako jediní v České Republice a na Slovensku, čekali bychom určité zaujetí čtenářů, popřípadě nějaké konverze. Opak je pravdou i přesto, že je článek napsaný „čtivě“ a hezky.

Na druhou stranu si rozklíčujme článek za 320,- Kč, který přivedl pouze 4 návštěvníky, ale jeden z nich si náš produkt koupil. Toto není výjimka, nicméně trend.

 

Po delším bádání a zkoumání jsem zjistil, že pokud od článku očekávám zásah co největšího publika „produkty pro muže, ženy, různé cenové hladiny“, výsledek není ani zdaleka tak příznivý, jako když zadání je na jeden konkrétní produkt. Zadání článku bývá maximálně do dvou vět, nesnažím se příliš blogery ovlivňovat a články na blozích působí přirozeně. Bloger je ten, kdo článek píše, a proto se vždy snažím nechat mu co nejvíce prostoru pro manévrování. Z 90 % články schvaluji ve tvaru, v jakém je autor pošle.

Jak vybírám blogy?

Jak již bylo řečeno, rozhodující parametr pro to, jestli článek bude, nebo nebude úspěšný, není prvořadě cena. Raději dávám přednost tematickému blogu s nižší návštěvností a nižšími ranky než blogu, který denně navštíví tisíce lidí a nesouvisí s mým oborem. Popravdě mne malinko mrzí, že na mé zadání článku v kategorii obuv, lifestyle a fitness reagují blogy se zaměřením na bydlení a k tomu ještě navrhují vyšší částku za napsání. To, že web má vysoké ranky a návštěvnost, navíc o něm majitel píše, že je dobře „SEO optimalizován“, je sice pěkné, ale popravdě, kdo z vás by na webu o realitách, často zaplácaném nesouvisející reklamou, hledal nové boty?

Krátce vzato: Nejdůležitější kritérium je relevance, a to nejen podle názvu blogu, ale reálného obsahu.

10 komentářů: “Případová studie: Zkušenosti inzerenta s PlaCla”

  1. Michal napsal:

    Pěkná studie, mám podobné zkušenosti – jen ty výsledky ve vyhledávačích nejsou zas tak markantní – předpokládám, že je řeč o googlu, na seznamu se za 1 měsíc nic nepohne..

  2. Honza napsal:

    Moc pěkné a přiznám se, že Blog mě motivuje do PlaCla více šlapat, takže splňuje účel.

  3. Marec napsal:

    hezký pohled z druhé strany břehu, hned je inspirace na další práci 🙂

  4. Jirka napsal:

    Zajímalo by mě, jak přesně měříte čísla? Připadá mi, že přes GA to tak přesně nejde, respektive nejí kontrola nad tím, zda jsou v pořádku. Když jsem dostal výsledky PPC kampaně z FB, tak podle FB statistik mi kliklo na reklamu a tím pádem proklik na web 11287 uip, ale dle GA to bylo pouze 8970…takže tyto statistiky považuju za orientační. Jak umíte změřit 249 realnych navstevniku a 14 objednavek? Jaky nastroj k tomu pouzivate? Dekuji.

  5. Butik Radost napsal:

    Pěkný a inspirativní report. Cílení je téměř vždy určující a s tou efektivitou podpory jednotlivých produktů určitě souhlasím, jen je potřeba vědět, který produkt návštěvníky zaujme 😉

  6. Birkof napsal:

    Tohle si myslím již dlouhou dobu. Konečně to někdo napsal! Osobně to vidím v návštěvnosti, kdy obecné články mají minimální návštěvnost a produktové články výrazně vyšší. To zatím spousta inzerentů nepochopila. Tip pro inzerenty: k nabídkám dávejte odkazy na obrázky, videa, letáky, zkrátka cokoliv, co může zvýšit proklikovost odkazů. Dost také pomáhá, když inzerent třeba na svůj web dá odkaz na napsaný článek s titulkem „Napsali o nás …“ apod. Osobně mi připadá, že jsou inzerenti velmi pasivní.

  7. […] případové studii zmiňuje Michal Kubíček, že je dobré orientovat se na jedno téma, jeden produkt, aby byl […]

  8. Daniel Nytra napsal:

    Ano, mám podobné zkušenosti. Je VELICE důležité pečlivě vybírat blog nebo web, kam bude článek umístěný!

  9. Robert napsal:

    Dobrý den,

    Dva články za 800 korun mě dokázali výrazně posunout. Efekt byl patrný ze dne na den. Nabídek na články samozřejmě dostanete obrovské množství, ale je velice jednoduché si web „proklepnout“ podle návodu Michala Kubíčka a vybrat ten správný.

  10. Petr Bouchner napsal:

    K článku bych chtěl pouze doplnit, že je třeba abyste si článek na blogu ještě olinkovali, přes linkuj a další linkovací služby. Dále je třeba investovat pravidelně, ideálně každý měsíc, ne jednou za čas hurá akci. Dobré také je na článek odkázat na sociálních sítích.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *