Jak psát skvělé články na blog nebo firemní web

Článek napsal Václav Bartoš dne 8.11.2017 . Zařazeno v kategorii Tipy a triky

Psaní je tak trochu jako řízení. Můžete znát gramatiku a dlouhé měsíce studovat různé tipy, triky a pravidla, ale jakmile dojde na věc, v praxi budete ztracení. Psát sice umí každý, jenže to neznamená, že by měli tuto činnost všichni provozovat. Chcete-li, aby čtenáři hltali každé vaše slovo, při čtení článků se bavili a nacházeli v nich nové informace, musíte trénovat. Pište, čtěte, hledejte zpětnou vazbu a učte se od zkušenějších.

Na začátek si musíme ujasnit jednu věc. Opravdu dobrý článek, který pokrývá dané téma, nesepíšete za půl hodiny. Proces tvorby může trvat dny i týdny, kdy vás napadají stále další informace a způsoby, jak svůj text vyladit k dokonalosti. Samozřejmě to neznamená, že článek sepsaný za hodinu nestojí za nic. Třeba tento článek byl napsán za hodinu pětatřicet minut a úpravy zabraly čtvrt hodiny. Krátká zpráva na firemní blog možná víc času ani nezabere, kdežto rozsáhlá případová studie se může protáhnout. Je jen na vás, jakou strategii zvolíte. Jedno je ale jisté. Každý potenciálně úspěšný článek by měl splňovat určité náležitosti.

Začít psát od píky je nerozumné

Základem je stanovit si téma. Vyhýbejte se psaní o tom, co vás nebaví a co vlastně vůbec neznáte. Na textu se vždycky podepíše, pokud je psán z povinnosti a s nechutí. Bývá pak příliš suchý, obecný a plný povrchních informací, které jsou kdekoliv snadno dohledatelné. Chcete-li čtenáře zaujmout, měl by váš článek objasnit něco nového, ne pouze opakovat známé pravdy. Informace o tom, že víkend v hotelu vám pomůže odpočinout si od reality všedních dnů, příliš zajímavá není. Doporučení hotelu, kde zaměstnávají kromě lidí také zvířátka, jež ocení zejména děti, už ale může znít zajímavěji (mimochodem ve Velké Británii pár takových opravdu najdete – třeba The Scarlet Hotel).

Až najdete správné téma, přichází na řadu osnova. Sepište si aspoň body, o nichž se chcete zmínit. U krátkých článků je možná zvládnete mít v hlavě, u dlouhých nikoliv. Zkuste si také vyhledat informace, třeba vás napadnou další související myšlenky. Kopírování textů je tabu, to snad zdůrazňovat nemusíme, ovšem bez googlení se opravdu neobejdete. Budete potřebovat zdroje informací potvrzující vaše myšlenky.

Jakmile získáte představu, o čem vlastně chcete psát a jakou bude mít váš článek strukturu, je na čase se do toho pustit.

Nadpis (titulek), perex, odstavce. Co dalšího nesmí chybět?

Každý text by měl mít svou strukturu. Lidé jsou na to zvyklí, a když se podíváte do jakýchkoliv novin (tištěných či na jejich webové stránky), uvidíte ji také. Má totiž svůj smysl.

Nadpis (titulek) hraje prim. On rozhoduje, zda člověk na článek vůbec klikne a začne jej číst. O tom, jak psát lepší nadpisy článků, už jsme psali. Jsou určitá dogmata, která zaručeně fungují, tak je prostě dodržujte.

Pod nadpisem by se měl nacházet tzv. perex, tedy jeden odstavec shrnující, o čem vlastně celý text bude. I ten by měl dostatečně navnadit. Ale pozor. Snažte se v něm hned neprozradit všechno, co se nachází v těle článku.

Co se týče těla, struktura je jen na vás. Každopádně je dobré článek dělit do menších celků. Používejte odstavce, podnadpisy (mezititulky) i další prvky. Citace mohou být zarovnané na střed a kurzívou, podobně různé vsuvky mohou mít jiný styl. Článek jako celek pak lépe vypadá a je daleko přehlednější.

Na konci nesmí chybět závěr. Může se jednat o nějakou výzvu k akci, vaši závěrečnou myšlenku, poučení, tip apod. Každopádně by mělo jít o něco úderného, čím se čtenáři vryjete do paměti.

Pište čtivé texty, ne nudné soupisy faktů

Jsou texty, jimiž se prokoušete a nic z nich nemáte. A pak jsou takové, které čtete jedním dechem plni očekávání, jak to celé dopadne. Vaším cílem by mělo být vytvářet ty druhé a my už jsme si vlastně v předchozí větě prozradili, jak jich dosáhnout. Vyprávějte příběh, čtenáři pak budou chtít znát jeho konec. Nebojte se do každého tématu vložit kousek sebe, své myšlenky, nápady, zkušenosti. Jedině tak vytvoříte originální obsah, který se bude dobře číst.

Na čtivosti přidávají i reálné příklady. Za prvé pomohou pochopit, co máte vlastně na mysli, za druhé si lidé díky nim novou informaci lépe zapamatují. A v neposlední řadě je důležitý nadhled. Ne vždy jde v textu vtipkovat a bagatelizovat problém, záleží na tématu a jeho pojetí, ovšem pokud budete psát lidsky, půl úspěchu je v kapse. Jen to nepřežeňte, aby nevznikly spíš trapné pokusy o vtip. Také pamatujte, že ne v každé situaci si humor můžete dovolit.

Holý text už dnes moc nezaujme

Každý článek je sice primárně o textu, jenže žijeme v době, kdy jsou lidé zvyklí sledovat spíš fotografie či videa a vy tohle musíte respektovat. Přidávejte screenshoty, fotky, načrtnuté obrázky a jakýkoliv jiný grafický materiál, na který si troufnete. Nemáte vlastní obrázky? Pak zauvažujte o nákupu materiálů z fotobanky nebo si ještě lépe nějaké vytvořte (případně nechte vytvořit). Jen pozor na autorská práva.

Nebojte se přidávat i odkazy. Pokud o něčem mluvíte, dokažte to screenshotem nebo odkažte na zdroj informací. Samostatnou kapitolou jsou pak výzvy k akci (nákupu, registrace, …). Pamatujte, že pokud z důvodů SEO nepotřebujete odkazovat přes přesnou klíčovou frázi, pro čtenáře jsou příjemnější odkazy typu „více informací najdete zde“, „registrujte se zde“. A klidně ať je výzva pěkně výrazná.

A co reklamní články?

Přes výzvu k akci se pomalu ale jistě dostáváme k jedné takové specifické skupině článků – k reklamním textům. Ty na internetu byly, jsou a budou. Některé jsou snadno odhalitelné, jiné naopak přínosné a plné zajímavých informací, takže si čtenář často ani nevšimne, že jde vlastně o reklamu. Jak takový typ textu sepsat? Buďte maximálně věcní, pomozte čtenáři vyřešit nějaký problém. Lidi nezajímá profesionalita a tradice firmy, o tom si mohou přečíst na jejím webu, navíc to považují za samozřejmé. Málokdo klikne na článek, jehož nadpis (titulek) hlásá „Firma XYZ vám nabídne nejlepší zimní pneumatiky“. Daleko lépe vyzní text na téma „Už máte přezuto? Víme, jaké pneumatiky ovládly testy“.

Podle nadpisu musí vypadat rovněž obsah. I v reklamních textech se snažte být čtenáři nápomocní, poradit. Nemělo by se jednat jen o soupis pozitivních vlastností daného produktu či služby. Nepřehánějte to se superlativy, spíše popisujte, jaké praktické výhody věc přinese. Čtenář musí z textu sám pochopit, že pro něj má smysl.

My sem také nepíšeme, že PlaCla má tradici od roku 2009 a produkuje kvalitní texty. Místo toho se snažíme ukázat, jak texty psát, a těm, co to stejně nezvládnou nebo na tuto činnost nemají čas, je napíšeme. Stačí se přihlásit či registrovat a vložit poptávku POUZE NAPSÁNÍ.

Darujte kompletní produkt

Svůj článek si představte jako produkt, který dáváte k dispozici mnoha a mnoha čtenářům. Měl by být kompletní. S dobře zvoleným nadpisem, poutavým perexem, členěním na odstavce, podnadpisy (mezititulky), závěrem. Nesmí v něm být faktické ani gramatické chyby. Každému občas něco ulítne, ale pokud píšete chyby či děláte překlepy v každém odstavci, čtenář si o vás neudělá příliš dobrý obrázek. Nejste-li si nějakým tvarem jistí, vyhledejte si jeho správnou formu. A úplně nejlepší bude, když někoho poprosíte, ať si po vás text přečte, všímá si chyb, opakování stejných slov, nevhodně zvolených konstrukcí a nejasných formulací. Špatná reklama je sice také reklama, ale my razíme názor, že texty je lepší psát bez chyb a kvalitně.

Vidíte něco jinak? Existují třeba i názory, že je dobré nechat v každém článku jednu chybu. Dejte nám vědět, co se osvědčilo vám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *