České SEO nástroje, které stojí za pozornost

Článek napsal Michal Kubíček dne 25.8.2017 . Zařazeno v kategorii Tipy a triky

V dnešním článku přinášíme přehled nejzajímavějších původem českých nástrojů pro lepší správu SEO a linkbuildingu. Nástrojů, které lze použít při optimalizaci stránek pro vyhledávače, je samozřejmě mnohem víc, dnes jsme se však zaměřili výhradně na ty, které vznikly v Česku, a tak akcentují zdejší specifický trh a situaci na poli vyhledávání.

Collabim – www

Prvním komplexnějším a funkčním nástrojem na sledování a správu SEO projektů byl v ČR Collabim. Veřejně jej začal nabízet Jiří Koutný před deseti lety, poté, co jej interně provozoval pro agenturu H1, kde pracoval. Jednalo se o jednu z prvních alternativ doposud zahraničních nástrojů, které narážely zejména co se týká Seznamu.

Co Collabim umí a na co má smysl si ho pořizovat:

  • Evidence zpětných odkazů – užitečná funkce, chcete-li kontrolovat funkčnost odkazů například z nakoupených článků.
  • Měření hledanosti klíčových slov – hodí se, když potřebujete vědět, jaká je orientační hledanost konkrétních slov a spojení na Google, Seznamu. Současně se v přehledu ukazuje, jak si stojíte ve vyhledávačích, na jakých pozicích se zákazníkům zobrazujete na tato klíčová slova.
  • Sledování konkurenčních webů – můžete s nimi srovnávat své pozice, využít je na vyhledání možných linkbuildingových aktivit, na výměny či koupě odkazů.
  • Analýza vlastní stránky – zde se dozvíte například, zda vám někde na webu nechybí důležitá klíčová slova, zda máte správně umístěné titulky a nadpisy, jak rychlý váš web je, případně, zda nemáte špatně přesměrované stránky a podobně.
  • Vyhledávač stránek – podobná funkce, jako je sledování konkurenčních webů, jen trochu z jiného pohledu – opět fajn nástroj pro vyhledávání zajímavých webů k možnému linkbuildingu.
  • Reporty – pro milovníky grafů a přehledů.

Jeden web s omezenými funkcemi je v Collabimu zdarma, 450 korun měsíčně zaplatíte za pět webů s plnou funkcionalitou. Agentury pak mají možnost sledovat až 40 webů za 3000 korun měsíčně.

SEMOR – www

O cca tři roky později vznikl na severu Moravy nástroj SEMOR. Stojí za ním programátor Vít Michálek, a přestože se jedná stále víceméně o oneman projekt, nedá se o něm říct, že by byl oproti konkurenčnímu Collabimu horší. Naopak, svého času jsme v PRONETmedia odešli od Collabimu právě k SEMORu. Důvodem byla tehdy především vyšší flexibilnost vývoje a ochota doprogramovávat funkce takřka na přání. Jako nevýhodu vidím, že si již dnes případný zájemce nemůže vyzkoušet funkčnost zcela zdarma, pro vyzkoušení je zde zaveden symbolický poplatek ve výši 0,5 Kč za 1 měřené slovo. V každém případě dnes SEMOR měří přes 500 projektů, což považuji za úspěch.

Co SEMOR umí a proč ho vyzkoušet:

  • Evidence zpětných odkazů – jednoduše evidujte své odkazy z článků, výměny, nákupy linků. Osobně doporučuji funkci hromadného vkládání odkazů, což byl právě jeden ze zlepšováků, které pro nás tehdy Vít vytvořil, stačí totiž vložit seznam URL adres, kde víte, že jsou umístěné odkazy, SEMOR stránku zpracuje a sám vypíše text odkazů, cílové stránky, kam směřují, zda jsou označené jako follow nebo nofollow. Ohromné ulehčení práce.
  • Měření pozic s následným ukládání pro analýzy – podobná funkce jako u předchozího systému. Osobně moc na pozice nehraju a nesleduji je denně, spíše mne zajímají výsledky, ale chápu, že je to jednoduchá metrika úspěšnosti SEO, takže nesmí v žádném pořádném nástroji chybět.
  • Klíčová slova – abyste mohli naplno využít potenciál programu, je třeba si vložit do projektu (jak se zde říká sledování vašich stránek) „klíčová slova“. Pokud vás nenapadají, nástroj vám podle obsahu vaší úvodní stránky navrhne ta, o nichž si myslí, že jsou relevantní. V našem testovacím případě to bylo něco přes 200 slov, dlužno podotknout, že relevantní byla maximálně pětina. Současně se v návrhu ukazuje (orientačně), na jaké pozici na dané slovo ve vyhledávačích je. Osobně bych preferoval spíše počet hledání daného slova, to je to, co mne zajímá víc. Pod záložkou Nástroje najdete související službu a tou je návrh klíčových slov. Ten si sahá do dat Seznamu i Google a asi nemá smysl se nějak víc rozepisovat o užitečnosti této funkci. Nejenom že ji můžete použít pro zlepšení viditelnosti obsahu vašich stránek (třeba vytvořením chybějících podstránek, článků, landing pages), ale i jako rezervoár slov, na která chcete cílit odkazy v placených článcích, nebo jako zásobárnu slov pro placenou PPC reklamu atd. Můžete si je stáhnout dokonce i jako seznam pro program na vizuální myšlenkové mapy FreeMind, takže si s nimi můžete následně po večerech hrát a hledat další, ještě neobjevená navazující klíčová slova.
  • Statistiky – asi nejzajímavější část pro lidi, kteří milují grafy a tabulky. Dozvíte se zde tzv. skóre viditelnosti, což je ukazatel, jak si vedou vaše stránky do 30. místa vyhledávání, resp. kolik lidí, kteří hledají vaše klíčová slova, má šanci vás ve vyhledávačích najít. Uvidíte zde přehledně pohyby stránek na stránce výsledků hledání ve vyhledávačích (SERP), průměrné pozice a podobně.
  • Konkurence – opět vám na základě pozicí ve vyhledávání nabídne možné konkurenty, můžete zde sledovat nejen jejich pozice, ale třeba i jejich podíl na trhu (vyhledávačů). Protože si můžete klíčová slova různě segmentovat a štítkovat, můžete díky tomu vybírat i různé segmenty a sledovat, jak na ně jsou umístěni právě vaši konkurenti.
  • Landing pages – zde vidíte, na které konkrétní stránky se dostanou návštěvníci z výsledků hledání na vaše klíčová slova. Díky propojení na nástroje měření rychlosti webu od Google se na jednom místě dozvíte, jak je to s rychlostí načítání webu, neobsahují-li stránky nějaké technické chyby, jak je to s nastavením stavových kódů a podobně. Podobné údaje, jen pro web jako takový, se dozvíte i v jedné z dalších sekcí, a to „Technický stav“. Zrovna tato část je podle mého de facto jen duplicitou údajů, které mi nabídne o bývalý Google Webmaster Tools, dnes Google Search Console, jen v jiném provedení.
  • Google Search Console a Seznam Webmaster – dvě sekce, které zobrazují údaje stažené z těchto služeb. Užitečné, že nemusíte chodit na jiné weby, a když řešíte SEO, vidíte vše na jednom místě. Druhá jmenovaná je ještě v nástroji na rozšířené verzi, kde ukazuje třeba stránky s chybou 404, které jinak lze zobrazit jen přes API.
  • Zmínky – je bonusová funkce u nejdražšího tarifu, v podstatě je o jakousi českou obdobu známé služby Mentions, vyhledává zmínky o vaší značce na internetu a Twitteru. Osobně jsem nezkoušel, takže nemohu pospat její účinnost. Na Twitter používáme zmíněnou službu Mentions, případně pro český web, média, TV a rozhlas je fajn český nástroj Mediatoring.
  • Alerty – užitečná věc, chcete-li být co nejdříve informováni, děje-li se s vaším webem něco nepatřičného, třeba došlo ke změně v souboru robots.txt, změní-li se rychlost webu, počet zaindexovaných stránek v Seznamu či Google, je-li web nedostupný nebo změní-li se pozice o pět a více pozic, případně „spadne-li“ web z první na druhou stránku.
  • Nástroj SERP – vám prozradí konkurenty, kteří „okupují“ výsledky hledání s podobnými klíčovými slovy jako vy. V případě testovaného eshopu svetcukraru.cz to byla vedle přímých konkurentů třeba Heureka a Mimibazar… Ukáže ale také inzerenty na PPC, což je určitě užitečné.

Semor obsahuje ještě další nástroje a doplňky a možná, že vzhledem k neustálému vývoji, v okamžiku, kdy tento článek čtete s odstupem času od jeho vydání, bude mít ještě nějaký další. Jak jsem už psal, Vít Michálek reaguje na požadavky flexibilně a snaží se vycházet komunitě vstříc. Osobně považuji SEMOR za nejprogresivnější, i když někdy trochu překombinovaný SEO nástroj. Za mne mohu doporučit, pokud chcete sledovat víc parametrů na svém webu, evidovat odkazy, klíčová slova a ještě něco víc.

Evidátor – www

Naopak, pokud nejste superanalytický typ a slova jako SERP, Page Speed nebo Moz vám zní hodně vzdáleně, důležitý je pro vás výsledek a tabulky s grafy necháte případně na starosti konzultantům, stačí vám jen evidovat články, koupené, prodané či vyměněné odkazy, vystačíte si s nástrojem Evidátor. Ten je momentálně do 10 odkazů zcela zdarma. Chcete-li editovat víc odkazů, vyjde vás na 300 korun měsíčně (zpočátku to bylo 100 korun za měsíc). Za cenu jednoho odkazu vám bude systém automaticky evidovat a kontrolovat všechny vaše koupené, prodané či vyměněné linky. Když partner odkaz odstraní, zašle mu automaticky odkaz, stejně tak, když se bude blížit ke konci termín zaplaceného odkazu, včas vás upozorní. Verzi, která vám umožní kontrolovat až 1000 odkazů, si můžete vyzkoušet zdarma na dobu jednoho měsíce. Navíc od září získá každý zákazník Evidátoru k předplatnému zdarma eknihu s 50 způsoby, jak získat zpětné odkazy a to přece stojí za to:-)

Argument pro Evidátor:

  • Nehraje si na nic a spolehlivě dělá to jediné, na co je určený – eviduje a kontroluje vaše odkazy.

Seznam Reporter a Seznam Webmaster – www

Obě relativně mladé služby má na svědomí Seznam. Reporter by se dal přirovnat trochu ke službě Google Trends, jen s tím rozdílem, že data bere lokálně a ze služeb Seznamu. Pokud považujete za zajímavé vědět, jaké dotazy momentálně „frčí“, je pro vás vhodný přehled Trendové dotazy. Zde se aktuálně dozvídám, že největší procentuální nárůst (téměř 9000%) má dnes dotaz Homo Habilis. Podobně si můžete vyhledat trendy ve vyhledávání obrázků nebo ve videích.

Seznam Webmaster pak můžete spojit se svým konkrétním webem. Nejprve je třeba ho ověřit podobně jako v podobné službě od Google. Následně vám ukáže Seznam užitečné informace, po kterých správci a majitelé webů dlouho volali. Dozvíte se, kolik stránek má Seznam uloženo v databázi robota a v indexu, odkud se zobrazují odpovědi na dotazy uživatelů, což můžete porovnat se skutečným počtem stránek. Zjistíte, kolik stránek je přesměrovaných a kolik ukazuje nějakou stavovou chybu. Vidíte vývoj těchto parametrů v čase. Výhodné je, že poskytuje API, můžete si tak snadno data stáhnout a zpracovat u sebe scriptem. Pro ty, kteří neumí programovat, mám tip: Do Chrome nebo lépe Firefoxu zadejte následující adresu: https://reporter.seznam.cz/wm-api/web?key=XXXXXX a místo XXXXXX vložte API klíč, který najdete po přihlášení na stránce https://reporter.seznam.cz/wm/web/api-klic. Objeví se vám vždy první 100 stránek stažených robotem, uložených v indexu vyhledávače, končících s chybou a přesměrovaných. Pro rychlou informaci to může být, zejména u chybových stránek, kterých by nemuselo být mnoho (a nemělo), užitečné. No a pokud nejste paranoidní, můžete využít tento jednoduchý extraktor Petra Balouna na https://swt.doprofilu.cz/.

Marketing Miner – www

Linkbuilder Filip Podstavec původně používal sadu různých scriptů pro sebe a několik kamarádů. Před několika lety je sloučil do jednoho nástroje a nyní je nabízí jako placenou službu. Jak již název napovídá, jedná se zejména o dolovací nástroj, který z různých zdrojů vytahuje údaje a nabízí je v jednoduchém a přehledném kabátě. Nástroj disponuje jednotlivými komponenty, kterým říká kopáči – Miners. Je jich řada, budu se zde tedy soustředit především na ty, které se týkají SEO a linkbuildingu.

Jaké nástroje a služby Marketing Miner se hodí při linkbuildingu?

  • Získání dat o doméně – zde se dozvíte například odhad návštěvnosti (vychází z v ČR dosti nepřesné Alexy), pokusí se extrahovat kontaktní email, informace o držiteli domény, adresu RSS, typ CMS, profily na sociálních sítích, velice základní SEO informace, jako je třeba soubor robots, mapa stránek, stránka 404 či přesměrování. Můžete se také podívat na stav bezpečnosti webu podle Google Safe Browsing metriky, i když třeba v tomto případě se jedná o dost diskutabilní funkci, protože u sledované domény, která prochází přímo u Google 100% čistě, stejně tak třeba u dalších služeb jako Virustotal, píše marketing Miner známku B- a počet testů, 3 prošel a 9 neprošel. Bohužel již neupřesňuje, o jaké testy se jedná. Další metriky, které ukazuje, jsou návštěvnosti podle SimilarWeb, což je ještě méně přesná služba, než je Alexa. Z praktického využití se nejedná o moc použitelný report, s výjimkou extrakce emailu (Miner Contact Finder), když chcete takto automaticky získat kontakty třeba pro potenciální oslovení k výměně odkazů. Ostatní data mohou sloužit jen orientačně a v některých případech jsou matoucí a je k nim třeba přistupovat jako k „alternativním faktům“.
  • Získání dat o klíčových slovech – podobně jako v nástrojích typu Collabim nebo Semor se zde dozvíte, kdo se nachází ve výsledcích hledání na prvních pozicích. Tedy nic nového, co byste nezjistili ani běžným zadáním spojení do vyhledávacího políčka na Seznam nebo v anonymní verzi Google (když chcete vidět nepersonalizované výsledky). Zajímavější je pak část, která vytahuje návrhy z reklamních systémů Seznam a Google, zde již dochází k určité úspoře času (Miner Hledanost frází). Zvláště pak, využijete-li API, které MarketingMiner poskytuje. Výhodou je API, která servíruje data současně jak z Skliku, tak Google Adwords. Jinak pokud byste si chtěli podobnou fičurku udělat sami, stačí vám přístup k API Skliku, zde najdete potřebné informace: http://api.sklik.cz/cipisek/keywords.suggest.html a Google vám velice zjednodušeně ukáže několik slov jen při zadání podobné adresy http://google.com/complete/search?output=toolbar&q=pojištění nebo zde najdete popis API https://developers.google.com/adwords/api/docs/guides/targeting-idea-service – případně můžete využít přímo nástroj na stránkách Google: https://adwords.google.com/KeywordPlanner. Zajímavé údaje pak poskytuje miner, která doluje data z našeptávačů vyhledávačů, díky kterým zjistíte, jak se lidé ptají resp. co jim vyhledávače nabízejí při dotazech.
  • Získání dat o odkazech – hodí se, když potřebujete získat přehled o odkazech vedoucích na váš web. Stačí, když do Marketing Mineru nahrajete seznam odkazů a on vám jednak řekne, zda odkaz funguje, co je v jeho okolí, jaký je anchor text, kde se asi v kódu nachází a odhadne i pozici na stránce – je-li v patičce, sitebaru a podobně. Tato data pak můžete získat i o odkazech vedoucí na konkurenty (třeba když potřebujete zjistit, kam umisťuje placené články, s kým si mění odkazy nebo kdo na něj odkazuje jen tak), bohužel v ceně Marketig Mineru není jejich získání, jen analýza. Pokud chcete tato data získat, nezbývá, než použít některé ze zahraničních placených nástrojů, jako jsou Ahrefs, Majestic SEO nebo Open Site Explorer, případě v trial verzi bezplatně Sistrix.
  • Získání dat ze sociálních sítí – užitečný report sociálních signálů můžete získat jednoduše, jen do Marketing Mineru nahrajete svou (nebo konkurenční) sitemapu a ten vám řekne, které stránky se nejčastěji sdílí na sociálních sítích. To pravděpodobně odráží zájem o obsah, může být inspirací pro nová témata, ale třeba i produkty do nabídky.

Co se mi ovšem líbí ani ne tak z hlediska SEO, ale z pohledu eshopáře, je miner, který umí vydolovat data z Heuréky a Zboží. Nahraji do Marketing Mineru seznam produktů a dostanu informace o tom, kolik konkurentů výrobek nabízí, jaká je nejnižší a jaká nejvyšší cena, jaká je pozice mé nabídky, hodnocení výrobku a dostupnost. Dokáži si představit, jak se s tím dá pěkně automaticky pracovat třeba z hlediska automatické cenotvorby nebo biddingu.

Co bych Marketing Mineru vytkl?

Složitější ovládání, pojmenování a logika, pro laika bude řada služeb nepochopitelných. Navíc hlavní kouzlo Marketing Mineru netkví tolik v samotné webové aplikaci, jako v API, které poskytuje. A napojení na API znamená opět výdaje, programátory a často další placené nástroje pro zdroje dat. Otázkou pak je, zda někteří uživatelé raději nesáhnou po originálních API služeb, na které se tento agregátor napojuje. Složitější je i ceník, který sice nabízí variantu zdarma, ale ta je vzhledem k použití jen na velice omezené vyzkoušení. Další varianty jsou za 29 až 99 USD měsíčně (cca 690 – 2350 Kč). Cena je ovšem počítána docela komplikovaně kombinací procesů, řádků, kreditů, profilerů, projektů, prioritou……. Jinými slovy, program by si zasloužil velkou péči ze strany nějakého schopného UX konzultanta.

3. užitečné české SEO doplňky pro prohlížeče

SEO Profesional – Nabízí různé SEO nástroje jako PageRank, S-Rank, počet zpětných odkazů, to vše s historií, SEO odkazy, aktualizováno v roce 2015 – pro Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-profesional-toolbar/adecfhccdknoobplgempjhbojlbpahhn

SEDM – Search Engine Data Miner – pomocník pro analýzu klíčových slov a hledání konkurence – více o doplňku na http://www.sunitka.cz/c/630-nastroj-sedm-novy-pomocnik-pri-analyze-klicovych-slov-a-hledani-konkurence

Sklik plugin – tento plugin upravuje stránku návrhu klíčových slov na Skliku – pro Chrome https://chrome.google.com/webstore/detail/sklik-plugin/nidaimoaiogijcjpfjgkbhooeghpgklf

A co Slovensko?

A na závěr ještě tip na tři nástroje od bratrů Slováků. Vlastně se týká o jeden nástroj, který nabízí tři nástroje pod jednou hlavičkou – Mangools:

  • Vyhledávač klíčových slov – KWFinder
  • Analyzátor konkurence na SERPU Google – SERPChecker
  • A nakonec nástroj, který se těžko pojmenovává, protože se snaží postavit se proti konvekčním měřičům ranků a nabízí vlastní sadu metrik Dominance Index, na základě které můžete usuzovat kvalitu stránek – SERPWatcher

Klukům z Bratislavy bych vytkl snad jen absenci česko-slovenského jazyka. Ale chápu to, protože jsou ambiciózní a nástroj vypadá dobře a velice jednoduše se ovládá, zkusili to a cílí místo na malý český a slovenský rybníček na nekonečný oceán anglicky mluvícího publika.

 

Výčet českých (a slovenských) nástrojů určitě není kompletní. Znáte i vy nějaký funkční a užitečný tuzemský nástroj, který využíváte k SEO a linkbuildingu, budujete nějaký? Napište do komentářů.

PS: Před pár dny jsem se zeptal na FB v diskuzi, na tipy na nástroje, bohužel jsem neupřesnil, že mi jde primárně o české. I tak jsem dostal několik tipů a jmenovitě bych chtěl poděkovat Zdeňkovi Nešporovi za nejdelší seznam všech možných nástrojů. Tak třeba někdy příště…

OpenRefine
URL profiler
Power BI
Gephi
Xenu
Sitebulb
Screaming Frog Log Analyser
OnCrawl Log Analyser
SQLite Studio
Content King
Structured Data Testing Tool
Mobile Search Simulator
Logz.io
Robots.txt testing tool
W3C validator
Hemingway App
OnCrawl
DeepCrawl
Spotibo
AMP Validator
Google Alerts
Mention
BrandMentions
Talkwalker
Sentione
Marketing Miner
GT Metrix
Webpagetest
Page Speed Insight
Testmysite
Whois
HTTPstatus
Copyscape
Siteliner
Wayback Machine
Baidu Webmaster Tools
Yandex Webmaster Tools
Seznam Reporter
Bing Webmaster Tools
Google Trends
Google Analytics
Google Search Console
Collabim
Semor
Majestic
SEMrush
Keywordtool
Ubersuggest
Google KeywordPlanner


  • Tento článek má 18610 znaků (s mezerami), 15879 znaků (bez mezer), 2868 slov. Zdroj: Webdeal

4 komentáře: “České SEO nástroje, které stojí za pozornost”

  1. Alex napsal:

    Mno, ja bych se radši vydal do zahraničí za SEO nástroji, jako je Ahrefs: https://ahrefs.com/dashboard/metrics

  2. Bestnabytek napsal:

    Osobně beru jako nejlepší Majestic SEO i když teď ho silně předhání Ahrefs

  3. Moneyo napsal:

    Ahrefs už je teď každopádně bezkonkurenční.

  4. Tomáš Pavlík napsal:

    používáme collabim a ahrefs a maximální spokojenost

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

two × one =